Debattartikel

Efter påsklovet våren 2014 kommer vi att på olika vis samarbeta med NO om energi. Du kommer tillsammans med kamrater få fördjupa dig i en energikälla och samla fakta om den. Med utgångspunkt i insamlade fakta skriver du sedan en egen debattartikel samt deltar i en debatt om energi. I denna debatt gäller det att lyssna på andras argument och att själv framhålla sin egen energikällas fördelar.

Debattartikel är en text där skribenten för fram en tes, en åsikt om något. Med argument försöker texten övertyga andra om att tesen är rätt. Till skillnad från krönika och insändare brukar debattartiklar vanligen vara mer formella och sakliga både till innehåll och form. De skrivs ofta av dem som kan mycket om ämnet som debatteras. Här finns en länk till en debattartikel i DN Debatt den 10 april: Debattartikel om matte

En debattartikel innehåller följande typiska drag:
Rubrik:
Redan i rubriken presenterar du din åsikt så att läsaren direkt förstår vad artikeln ska handla om och vad du tycker. "Gymnasister har svårt klara matematik för mellanstadiet"
Bakgrund
I inledningen är det bra att presentera ämnet och varför du skriver artikeln.
"Ny analys. I årskurs 1 på gymnasiet har hälften av eleverna problem med enkla beräkningar som de borde ha lärt sig på mellanstadiet."
Tes och argument
För att övertyga läsaren att du har den rätta åsikten och lösningen på problemet presenterar du sedan argument som stöder det du tycker.
Struktur
Det är viktigt att läsaren hänger med i det du säger och att ditt budskap blir tydligt. Presentera ett argument åt gången och skriv gärna varje argument i ett nytt stycke. Presentera först argument som stöder din åsikt. Sedan nämner du de motargument som finns
men dessa bemöter du och smular sönder.
Ett bra tips är att fundera över vilket som är ditt bästa argument - placera detta först i din text och sist. Då har du nämnt det två gånger och verkligen upprepat det.
Referat
Öka trovärdigheten i det du skriver genom att hänvisa till varifrån du fått informationen. Detta kallas att referera, och betyder att du sammanfattar med egna ord och berättar varifrån du fått veta detta:
" enligt en undersökning...." " I DN den 20 januari 2014 skriver Per Olsson att..." "De senaste PISA-resultaten visar att..." " I filmen En värld i motljus påstår Karin Hjulström att..." "Lotta Svensson säger i Aftonbladet den 13 april att..."
Slutsats
Debattartikeln avslutas gärna med att du upprepar din tes.
"Vi anser att det matematiska ämnesinnehållet har försummats inom den fortbildning som hittills erbjudits lärare."
 Vanligt är också att skribenten kommer med en uppmaning  att göra något:
"Det är dags att ta tag i problemet!"

Språkliga tips:
Formellt språk:
Språket i en debattartikel bör vara formellt. Det betyder att du ska undvika slangord och vardagsspråk
Språkliga knep:
För att hamra in ditt budskap kan du ta hjälp av olika språkliga knep:
Tretalet: Att upprepa ungefär samma sak tre gånger kan vara effektfullt:
Liknelse: Att likna något vid något annat gör att läsarens bildminne aktiveras.
"Nyheten om gratis godis i Häv Inn spreds som en löpeld i skolan."
Metafor: Påminner om liknelse, men har inget "som" med utan bilden ges direkt.
"Löpelden från Häv Inn på Skärtorsdagen missade ingen elev."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar