och gnistra som tomtebloss.
Medan vi läser böckerna
läser böckerna oss.
Kan böcker läsa människor?
Det kan de förstås!
Hur skulle de annars kunna veta
allting om oss?
Lennart Hellsing
En del svenskpass den här terminen inleder vi med tyst enskild läsning i egen vald "bänkbok". För mig som älskar böcker finns ingen skönare start på lektionen än att försjunka i en bok. Att se 27 elever göra likadant är lika fascinerande varje gång. De går in i läsandet, tystnaden lägrar sig och stillhet råder i klassrummet - de finns fysiskt där alla barnen, men i tankarna är de någon annanstans, i en värld som bara de som läsare skapar och kan se. Det är lika magiskt varje gång.
Eleverna läser olika snabbt. Några hinner läsa en bok på fem veckor, andra hinner läsa fler. Fredag den 26 oktober i vecka 43 ska åtminstone en bok vara färdigläst och redovisas både muntligt och skrifligt. Kanhända blir det därför lite hemläsning för en del av er?
Den här gången fokuserar vi på att upptäcka hur författarna skildrar miljöerna i sina böcker. Så spana efter detta när ni läser, och anteckna sidnumret när du upptäcker en miljöbeskrivning i den bok du läser!
Ni ska också prata om böckerna med varandra. När ni gör det ska ni berätta kortfattat om handlingen (huvudpersoner, tid, rum, konflikt), motivera varför boken var bra eller inte, vem den vänder sig till, om den har något budskap samt också läsa ett stycke ur boken.
Det skriftliga boktipset finns en mall för. Den finns inklistrad i skrivboken, här finns en kort version nedan:
Boktipset!
Följ
instruktionen när du skriver. Skriv inte i punktform, utan i löpande text med
hela meningar!
Innan du börjar läsa:
·
Låt bokens titel vara rubrik.
·
Skriv författarens för – och efternamn
·
Tala om hur många sidor boken har och när du
började läsa.
·
Beskriv bokens framsida.
·
Varför valde du boken? Vilka förväntningar har
du? Vad tror du att den kommer att handla om? Varför tror du det?
Under läsningen: Spara på
intressanta citat, meningar som du fastnar för.
Efter läsningen:
·
Beskriv bokens handling med 3-4 meningar.
·
Beskriv bokens huvudperson – ålder, utseende,
egenskaper. Ge gärna exempel från boken.
·
Tala om i vilken miljö boken utspelar sig. Hur
kan du veta det?
·
Berätta också om vilken tidsepok den beskriver.
(då, nu eller i framtiden). Hur märks det?
·
Vilken genre tillhör boken? (Vilken typ av bok?)
·
Bokens titel – varför heter boken som den gör?
Varför tror du det?
·
Skriv vad du
tycker om boken och varför.
·
Kan du
rekommendera boken? Varför? Till vilken målgrupp?
Se tillbaka på det du skrivit. Gör stödord
av det viktigaste. Träna sedan på att berätta för klassen vad du skrivit. Tänk
på hur du ska börja ditt boktips och vilket text du vill läsa högt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar